Od 20. 12. máme vánoční celofiremní dovolenou. Znovu se na vás budeme těšit od 5. 1. 2026.
Děkujeme za vaši přízeň a přejeme všem našim zákazníkům krásné prožití vánočních svátků 🎁✨ a šťastný nový rok 2026 🍾🥂🎆
Používáme cookies, abychom Vám umožnili pohodlné prohlížení webu a díky analýze provozu webu neustále zlepšovali jeho funkce, výkon a použitelnost. Více informací

Vybíráte šroubový kompresor? Neudělejte chybu a nenechte se svést nízkou cenou za málo efektivní kompresor. Ze začátku něco ušetříte na pořizovacích nákladech, ale mnohem víc proděláte během provozu kompresoru, protože jeho provoz bude nečekaně drahý.
Roční náklady na přímou výrobu vzduchu činí u 15kW kompresoru 180.000,- Kč*?
Jak vidíte na obrázku, celou polovinu provozních nákladů tvoří spotřeba energie. Vhodné provedení a úsporný provoz může přinést úsporu až 25%.


Má-li být kompresor co nejúčinnější, musí tomu odpovídat celá jeho konstrukce.
Které konstrukční prvky kompresoru mají vliv na energeticky úsporný provoz?
b) Konstrukce šroubového blokuVelikost a konstrukční provedení šroubového bloku má vliv na to, jak hospodárně kompresor poběží. Výrobci přicházejí s novými, energeticky účinnějšími konstrukcemi šroubových bloků. Precizní opracování obou šroubovic je pro úsporných chod kompresoru zásadní. |
![]() |
Chod naprázdno znamená, že kompresor běží, ale nedodává do rozvodu vzduch. Kompresor spotřebovává elektrickou energii, a přitom nevyrábí stlačený vzduch. Proto je nutné chod naprázdno co nejvíce omezit. Chod naprázdno se využívá při řízení šroubového kompresoru.
Cílem řízení je, aby byl v rozvodu stlačeného vzduchu stálý tlak. Kompresor v zátěži stlačuje vzduch, až dosáhne nastaveného tlaku. V tom okamžiku se přepne do chodu na prázdno – uzavře se vstupní(sací ventil), takže není co stalčovat. Chod na prázdno trvá, dokud tlak neklesne na hodnotu zapínacího tlaku. Kdy k tomu dojde,. otevře se vstupní ventil a kompresor pokračuje v dodávce stlačeného vzduchu do rozvodu. Proč místo chodu na prázdno není kompresor střídavě zapínán a vypínán? Protože to šroubovému kompresoru totiž vůbec nesvědčí – po vypnutí olej v kompresoru chladne a vlivem vlhkosti promění na emulzi, která dobře nemaže, a tím se kompresor poškozuje.
Aby bylo přepínání mezi ze zátěže do chodu naprázdno na prázdno co nejhospodárnější, o to se starají řídicí jednotky se sofistikovanými programy. Ty jsou dokonce schopny analyzovat pracovní cykly strojů, vyhodnocovat je a uvádět chod kompresoru do nejvýhodnějšího režimu z hlediska spotřeby energie.
Šroubový kompresor poháněný asynchronním motorem je velmi hospodárné řídit pomocí frekvenčního měniče. Ten totiž přímo mění otáčky motoru podle toho, jak je stlačený vzduch spotřebováván. Frekvenční měnič má velmi propracovaný řídicí systém a je možné seřídit jej podle požadavků daného provozu. Toto je ten nehospodárnější způsob řízení chodu šroubových kompresorů.
Měniče frekvence bývají přednastaveny přímo od výrobce, takže je lze snadno přizpůsobit pro řízení kompresoru. V mnohých měničích snadno najdeme specializovaný režim řízení pro kompresor stlačeného vzduchu.
![]() |
Frekvenční měničFrekvenční měnič (správněji měnič frekvence) je elektronický přístroj, který dokáže měnit frekvenci napájecí sítě na požadovanou frekvenci. Když frekvenční měnič připojíme k asynchronnímu motoru, dokáže regulovat jeho otáčky v širokém rozsahu. Pro řízení asynchronních motorů je frekvenční měnič opravdu přelomovým vynálezem. Vždyť při regulaci střídavým zapínáním a vypínáním přijde spousta energie vniveč. Regulací |