Pojistné ventily pro olej
Olej jako tlakové médium v praxi
Olejové kapaliny jsou široce využívány jako médium pro přenos tlaku v mnoha odvětvích. Hydraulické systémy v zemědělství, stavebnictví i průmyslu spoléhají na tlak hydraulického oleje pro pohon strojů a mechanismů. Tyto systémy často pracují s velmi vysokými tlaky (desítky až stovky barů) a vyžadují precizní kontrolu tlaku. Mazací okruhy a převodovky využívají olej k trvalému mazání ložisek a ozubených kol – například v průmyslových převodovkách se udržuje cirkulace oleje pod určitým tlakem pro zajištění mazání všech částí. Spalovací motory (benzínové i naftové) obsahují olejové čerpadlo, které vytváří tlak oleje pro mazání motoru; i zde se olej tlačí v řádu několika barů a nadbytečný tlak je odváděn zpět do vany motoru. Ve všech těchto aplikacích je olej klíčovým médiem pro správnou funkci zařízení, a zároveň je nutné zajistit, aby tlak oleje nepřekročil bezpečnou mez.
Význam pojistných ventilů v olejových systémech
V tlakových olejových okruzích hrozí nebezpečí přetlaku – například při selhání regulace čerpadla, ucpání potrubí nebo při zahřátí a roztažení média. Pojistný ventil (tzv. pojišťovací ventil) je bezpečnostní prvek, který chrání celý systém před následky nadměrného tlaku. Při dosažení nastaveného tlaku se ventil automaticky otevře a upustí část média, čímž stabilizuje a omezí maximální tlak v soustavě. Tím brání poškození zařízení – bez pojistného ventilu by mohl přetlak způsobit prasknutí potrubí nebo hadic, únik horkého oleje a ohrožení obsluhy či okolních zařízení. Pojistné ventily pro olej tak plní ochrannou funkci při nepředvídaných přetíženích a zajišťují bezpečný provoz. V mnoha systémech (například tlakové nádoby, kotle apod.) jsou pojistné ventily dokonce zákonnou povinností a poslední instancí ochrany. Správně fungující pojistný ventil vám dává jistotu, že vaše olejová soustava bude v bezpečném tlakovém rozmezí za všech okolností.
(Pro kompletní nabídku všech typů pojistných ventilů navštivte hlavní kategorii pojistné ventily, kde najdete provedení pro různé tlaky a média.)
#ShowMore#
Specifika ventilů určených pro olej
Materiály a konstrukce: Pojistné ventily pro olej se vyrábějí z odolných materiálů, které si poradí s olejovým médiem. Nejčastěji jde o mosaz, nerezovou ocel nebo bronz. Mosazné ventily jsou oblíbené pro neutrální a neagresivní média (např. minerální oleje) a běžné provozní teploty. Nerezová ocel (případně bronz) se používá pro náročnější podmínky – korozivnější oleje, aditiva nebo vyšší teploty, kde je vyžadována vyšší chemická i mechanická odolnost. Konstrukčně bývají tyto ventily zpravidla závitové (se šroubovacím připojením do systému) pro snadnou instalaci přímo na potrubí či bloky rozvodů. Typické je kompaktní provedení, aby se ventil vešel i do stísněných prostor strojů a zařízení. Vnitřní průtočné kanály a sedlo ventilu jsou navrženy tak, aby ventil spolehlivě fungoval i s viskózním médiem (hustší kapalinou) – to znamená dostatečně dimenzované otvory a silnou pružinu, která dokáže překonat odpor hustého oleje při otevírání. U hydraulických pojistných ventilů se také volí co nejjednodušší přímopružinová konstrukce, která je odolnější vůči nečistotám v oleji (hrubé nečistoty by u složitějších, pilotně řízených ventilů mohly bránit otevření).
Teplotní a tlaková odolnost: Olejové systémy mohou pracovat v širokém rozsahu tlaků i teplot. Pojistné ventily na olej proto musí být konstruovány tak, aby bezpečně vydržely maximální provozní tlak dané aplikace. V hydraulice to mohou být i velmi vysoké hodnoty (běžně 100–300 bar, speciální ventily i přes 500 bar), zatímco v mazacích okruzích motorů či převodovek jde spíše o jednotky barů. Každý ventil má stanovený nastavený otevírací tlak (např. 5 bar, 10 bar, 160 bar atd.), při kterém začne upouštět médium. Důležité je také, aby ventil zvládl očekávaný průtok oleje při otevření – výrobci proto uvádějí kapacitu (průtočnost) ventilu v závislosti na tlaku. Co se týče teplot, olejové kapaliny obvykle pracují zhruba od pokojové teploty do cca 60–80 °C, ale v některých systémech (hydraulika v horkém prostředí, olej v motoru) může olej dosahovat i vyšších teplot. Tomu musí odpovídat jak materiál ventilu, tak těsnění. Nejčastěji používaným těsnicím materiálem pro olej je NBR (nitrilový kaučuk) – ten dobře odolává minerálním olejům a běžně snáší teploty okolo 80 °C dlouhodobě. Pro vyšší teploty nebo speciální kapaliny se používají FKM (fluor-kaučuk, obchodně Viton), který vydrží teploty až kolem 150 °C a je odolnější vůči chemicky agresivním látkám. Někdy se setkáte i s dalším označením těsnění, jako je EPDM (to však není vhodné pro oleje, spíše pro vodu a páru), nebo PTFE (teflonové sedlo u některých ventilů, odolné teplotně i chemicky, ale používá se hlavně u plynů). Důležité je zvolit ventil s těsněním kompatibilním s vaším médiem a teplotou – výrobce obvykle udává teplotní rozmezí média právě podle použitého těsnění. Například jeden z parametrů hydraulických pojistných ventilů Bosch Rexroth stanovuje teplotu oleje od -10°C do +60°C a kinematickou viskozitu oleje v rozmezí 12 až 230 mm²/s (cSt) pro spolehlivou funkci ventilu (). Díky tomu víme, že velmi husté oleje (mimo uvedený rozsah viskozity) nebo extrémní teploty vyžadují speciální řešení, jinak může dojít k odchylkám ve funkci ventilu.
Certifikace a zkoušky: Pojistné ventily jsou bezpečnostní zařízení, a proto podléhají přísným normám. V rámci EU musí vyhovovat směrnici PED 2014/68/EU (Pressure Equipment Directive) pro tlaková zařízení – proto nesou označení CE. Kvalitní pojistné ventily na olej bývají dodávány s příslušnými certifikáty o nastavení a funkční zkoušce. Často se setkáte s certifikátem TÜV (Technischer Überwachungsverein) – nezávislá zkušebna, která ověřuje, že ventil splňuje požadavky na bezpečnost a otevírá při stanoveném tlaku. Takový ventil mívá na sobě i štítek s číslem certifikace (např. TUV-SV.1048 apod.). Každý pojistný ventil musí disponovat patřičnou certifikací pro svůj provoz, jedině tak máte jistotu, že plní normy a lze jej legálně použít v tlakové soustavě (Pojistné ventily s certifikací TUV-SV.1048). Při nákupu u specializovaného dodavatele (jako je naše společnost) máte jistotu, že všechny nabízené ventily jsou již certifikované, nastavené na požadovaný tlak a připravené k instalaci. Konstrukčně mohou být olejové pojistné ventily buď přímo působící (přímé pružinové, vhodné pro většinu běžných aplikací) nebo pilotně řízené (dvoustupňové, využívají malé pilotní sedlo pro ovládání hlavního ventilu – ty se používají spíše u velmi vysokých průtoků nebo tlaků). Pro většinu menších a středních olejových systémů postačuje kompaktní pružinový ventil s přímým účinkem, který má navíc tu výhodu, že je méně citlivý na případné nečistoty v oleji.
(Za zmínku stojí, že renomovaní výrobci jako např. HEROSE se na pojistné ventily specializují – v naší nabídce naleznete řadu jejich produktů pro olej i další média.)
Doporučení pro výběr olejového pojistného ventilu
Při výběru pojistného ventilu pro olejový systém je třeba zohlednit několik klíčových parametrů:
-
Pro jaké médium je ventil určen: Vždy se ujistěte, že daný ventil je vhodný pro olejové kapaliny. Každý pojistný ventil by měl mít v popisu uvedeno, pro která média je schválen (Jak vybrat správně pojišťovací ventil ?). Některé typy jsou univerzální pro kapaliny i plyny, jiné jsou konstruovány například jen pro vzduch či vodu. Pro olej volíme ventil určený na hydraulické nebo mazací oleje – ten bude mít odpovídající materiál a těsnění.
-
Rozsah tlaku a nastavení: Zvolte ventil s otevíracím tlakem odpovídajícím požadované hodnotě ve vašem systému. Nastavený otevírací tlak (též pojistný tlak) by měl být rovný maximálnímu dovolenému tlaku, který ještě chcete připustit v systému. U hydrauliky se typicky nastavuje pojistný ventil o něco výše než pracovní tlak čerpadla (aby za běžného provozu neodfukoval), ale zároveň pod maximální mezí komponent. Například pokud čerpadlo dodává 150 bar, pojistný ventil se může nastavit třeba na 160 bar. V mazacím okruhu motoru, kde je běžný tlak ~4 bar, bude pojistný ventil nastaven např. na 6–8 bar pro případ studeného startu. Kontrolujte i maximální konstrukční tlak ventilu, aby s dostatečnou rezervou pokrýval nejvyšší možný tlak v soustavě.
-
Viskozita a teplota oleje: Tyto vlastnosti média úzce souvisí s funkčností ventilu. Hustší (viskózní) olej klade větší odpor proudění – pokud používáte velmi viskózní olej (např. převodový olej za studena, nebo speciální oleje vysoké viskozitní třídy), volte ventil s dostatečně velkým průtočným otvorem a kapacitou. Při nízkých teplotách, kdy olej zhoustne, totiž může docházet k tomu, že ventil otevře až při mírně vyšším tlaku, než je nastavený (kvůli zvýšenému odporu v systému). Aby otevírací tlak zůstal přesný i v mrazu, je dobré dimenzovat ventil i potrubí spíše větší – minimalizují se tak tlakové ztráty a ventil “necukne” pozdě. Naopak u řídkých olejů (nízkoviskózních) či vyšších teplot je průtok lehčí a ventil funguje citlivě. Z hlediska teploty se ujistěte, že těsnění ventilu odpovídá max. teplotě oleje – např. pro olej nad 100 °C je už nutné Vitonové těsnění (FKM), standardní NBR by rychle tvrdlo a ztrácelo pružnost. Teplotní roztažnost materiálů může ovlivnit i seřízení ventilu, ale u kvalitních ventilů výrobce toto kompenzuje v konstrukci.
-
Čistota oleje: Znečištěný olej (obsahující nečistoty, úsady či kaly) může negativně ovlivnit těsnost a funkci pojistného ventilu. Jemné částice se mohou usazovat na sedle ventilu a způsobit jeho prosakování (ventil pak trvale mírně upouští tlak, i když nemá). V horším případě mohou nečistoty bránit otevření ventilu při potřebě. Proto je zásadní udržovat olejovou náplň co nejčistší – pravidelně měnit filtry a olej dle doporučení. Pokud víte, že váš systém trpí na nečistoty nebo nemůžete zajistit dokonale čistý olej, zvažte přímo působící ventil s robustní pružinou (jednodušší konstrukce lépe snáší příměsi, zatímco pilotně ovládané ventily s úzkými kanálky se mohou ucpat). V extrémních případech lze do okruhu zařadit i druhý pojistný ventil nastavený o něco výše, který poslouží jako záložní pojistka, kdyby primární ventil selhal vlivem nečistot – to se však používá spíše u kritických zařízení.
-
Velikost a připojení: Zkontrolujte rozměr závitu nebo připojení ventilu, aby pasoval do vašeho systému (typicky se setkáme s závity G1/4", 3/8", 1/2" atd. u menších ventilů, větší hydraulické ventily mohou být kazetové do bloku nebo s připojením SAE). Fyzická velikost ventilu by měla odpovídat průtoku – obecně větší ventil = vyšší průtok. Nepodceňujte ani směr montáže – pojistný ventil se obvykle montuje svisle (aby pružina seděla kolmo a neovlivňovala ji gravitace), pokud výrobce neuvádí jinak.
-
Certifikace a kvalita výrobce: Kupujte pouze ventily od ověřených výrobců, kteří dodávají certifikované produkty. Levné neznačkové ventily bez certifikátů mohou mít nepřesné otevírací tlaky nebo nekvalitní materiály. Ověřte, že ventil má CE značku a případně TÜV certifikát, zvláště pokud jde o průmyslové použití či tlakové nádoby. Důležité je také, aby ventil měl možnost plombování nastavení (některé ventily mají pojistnou matici či otvor pro zapečetění) – to je vyžadováno, aby nikdo neodborně neměnil nastavení tlaku po certifikaci.
Nakonec, výběr správného pojistného ventilu může být náročný – musíte skloubit požadavky na tlak, průtok, médium i okolní podmínky. Neváhejte využít naši poradnu, kde jsme v článku Jak vybrat správný pojistný ventil popsali podrobně postup výběru a další tipy. Případně se obraťte na naše technické oddělení, rádi vám poradíme s volbou ideálního ventilu na míru vašemu zařízení.
Výhody a omezení pojistných ventilů na olej
Výhody: Pojistné ventily určené pro olej poskytují nezbytnou ochranu a klid při provozu tlakových zařízení. Mezi hlavní výhody patří automatická funkce – ventil pracuje zcela samostatně, nepotřebuje žádné ovládání a zasáhne přesně ve chvíli, kdy tlak překročí bezpečný limit. Tím chrání drahé komponenty (čerpadla, potrubí, těsnění, nádoby) před poškozením a předchází haváriím. Moderní olejové pojistné ventily vynikají spolehlivostí a rychlou reakcí – jsou navrženy tak, aby se otevřely v okamžiku dosažení nastaveného tlaku a vypustily potřebné množství média dostatečně rychle. Další výhodou je možnost přesného nastavení tlaku (u nastavitelných ventilů) nebo výběru pevné hodnoty z výroby – uživatel tak může přesně zvolit ochranný práh systému. Ventily jsou zpravidla malé a kompaktní, takže je lze snadno instalovat i dodatečně do stávajících okruhů. Kvalitní produkty jsou vyrobeny z odolných materiálů a vydrží v provozu mnoho let s minimální údržbou. Přítomnost pojistného ventilu také často znamená splnění legislativních požadavků na bezpečnost – zařízení vybavené certifikovaným pojistným ventilem může být provozováno v souladu s předpisy. V neposlední řadě, použití správně fungujícího pojistného ventilu zvyšuje bezpečnost obsluhy i okolí – snižuje riziko úrazu vysokotlakým olejem či následnými efekty přetlaku.
Omezení: I přes své nesporné přínosy mají pojistné ventily pro olej určitá omezení, s nimiž je třeba počítat. Především musí být správně nadimenzovány a nastaveny – pokud by byl ventil zvolen s příliš malou kapacitou, nemusí stihnout upustit tlak dostatečně rychle, a systémový tlak pak stejně stoupne nad mez bezpečí. Naopak příliš velký ventil může být obtížněji seřiditelný pro nízké tlaky a může docházet k tzv. přicukávání (chattering) ventilu při malých přetlacích. Dalším omezením je, že pojistný ventil není regulační prvek pro běžný provoz – neměl by neustále upouštět médium; pokud k tomu dochází, znamená to, že systém je špatně nastaven (např. čerpadlo dodává vyšší tlak než je potřeba) a dochází tak k plýtvání energie a opotřebení ventilu. Ventil by měl v ideálním stavu jen “střežit” a zasáhnout výjimečně. Vzhledem k mechanické povaze ventilu je také potřeba počítat s údržbou: občas je vhodné zkontrolovat jeho funkci a čistotu. Usazeniny z oleje (např. karbonizace oleje vlivem vysoké teploty) mohou časem ovlivnit těsnost – ventil může začít propouštět a bude nutné ho vyčistit či renovovat dosedací plochy. Některé ventily umožňují provést pravidelnou zkoušku zdvihnutím ventilového talíře (tzv. ruční odfuk/odzkoušení), což je výhoda, ale zároveň u těchto modelů hrozí neodbornou manipulací rozhození nastavení. Znečištění oleje zůstává jedním z hlavních rizik: i když ventil dokáže díky robustní konstrukci odolat i hrubším nečistotám (zejména přímopůsobící typy), větší částice mohou způsobit, že ventil úplně nedovře a lehce prosakuje, čímž se sníží tlak v soustavě pod optimální hodnotu. U pilotně řízených ventilů může nečistota ucpat pilotní vedení a ventil pak vůbec neotevře v případě potřeby – tomu lze čelit použitím filtrů a také preferencí jednoduchých ventilů v kontaminovaných systémech. Další potenciální omezení spočívá v teplotní citlivosti materiálů: např. při extrémních mrazech může gumové těsnění ztvrdnout a ventil pak nemusí těsnit nebo správně otevírat. Pro takové podmínky je nutné volit speciální provedení (např. těsnění z fluorosilikonu pro mráz apod.). Závěrem lze říci, že pojistné ventily pro olej jsou vysoce spolehlivé komponenty, ale jen tehdy, pokud jsou správně vybrané, instalované a udržované.
Interní odkazy: Pro různé aplikace nabízíme široký sortiment pojistných ventilů. Kromě olejových ventilů u nás najdete také specializované pojistné ventily na vodu (pro topné a vodovodní systémy) či pojistné ventily na páru (vhodné pro kotle a parovody s vysokou teplotou). Nezapomeňte také nahlédnout do hlavní kategorie pojistných ventilů, kde naleznete veškeré provedení – od malých mosazných ventilků až po velké průmyslové bezpečnostní ventily. Věříme, že s pomocí tohoto průvodce a naší nabídky si vyberete ten správný pojistný ventil pro váš olejový systém, který zajistí jeho bezpečný a bezproblémový provoz po dlouhá léta.
-
Pojistné ventily 06C02; standardní pro stlačený vzduch
-
Pojistné ventily 6217; plno zdvižné pro stlačený vzduch
-
Pojistné ventily 6370; pro vodu, oleje a naftu
-
Pojistné ventily 6380-95; pro sytou páru a dusík
-
Pojistné ventily 6383-6012; v nerezové oceli se závitem
-
Pojistné ventily 6121; přírubové z litiny
-
Pojistné ventily 6127; přírubové nerezové